גדי לוינסקי

גדי לוינסקי

כלכלן ורואה חשבון בעל ניסיון של שנים, נותן מן הידע שלו בשביל שאתם תוכלו לדעת איך לפעול נכון וכיצד להשקיע את הכסף שלכם נכון

פשיטת רגל – האם כל אחד זכאי להזדמנות שנייה?

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

לאורך השנים המונחים פשיטת רגל או חדלות פירעון היו ביטויים נרדפים לכישלון, חוסר הבנה כלכלית או התנהלות לקויה הפוגעת בחיי האדם ואף בקרוביו. ובכן על אף שמדובר בדבר שאינו נעים כלל הרי שאין כל רע בכך שאדם הגיע בתמימותו למצב של חדלות פירעון ונאלץ להכריז על פשיטת רגל. ההליך של פשיטת רגל תקף לאנשים פרטיים וכן גם לעסקים ותאגידים שונים, אולם יש הבדל כמובן בקריטריונים בהם צריך לעמוד כדי להיחשב פושט רגל ובאופן השיקום הכלכלי אותו מציע החוק ובית המשפט באותו הנושא. בכתבה זו נסביר על חדלות פירעון והאפשרויות העומדות בפני פושט הרגל. את המדריך המלא בנושא תוכלו לקרוא באתר של משרד עו"ד גלעד נרקיס https://narkis-law.com/  

חדלות פירעון? זה יכול לקרות לכל אחד:

לאיציק (שם בדוי) היה חלום לפתוח חנות בקניון בו עבד כנער. עם השנים הוא ראה שאינו מצליח לחסוך מספיק כסף להקים את החנות ולא רצה לחכות יותר. הוא הכין תוכנית עסקית וביקש הלוואה מהבנק. במקביל הוא ביקש הלוואה מחברת אשראי נוספת ועם הכסף הזה החל להקים את חנות המתנות שתמיד חלם להקים במקום. הרווחים לא היו כפי שציפו והוא נכנס להתחייבויות גדולות עם ספקים, סחורות שנאלץ למכור במחיר הפסד כדי לחדש את הסחורה ולשלם לספקים ועוד. לאחר כשנה כשהעסק נכנס לחובות והפסדים הוא החל לקחת הלוואות נוספות כדי להתגלגל. עם הזמן גם לא היה לו כסף לשלם לעובדים שלו את המשכורת שלהם והם עזבו מה שאילץ אותו לעבוד מהבוקר עד הלילה בחנות שאיננה מניבה את הרווחים הנדרשים. הוא ניסה להשקיע  באתר אינטרנט אבל זה היה כבר מאוחר מדי ורשויות המיסים, העירייה, ספקים, הבנקים וחברות האשראי החלו לתבוע אותו מכל הכיוונים במטרה לסחוט את כספיהם בחזרה. לאיציק לא הייתה ברירה והוא נאלץ לפנות לעו"ד מנוסה ומקצועי בתחום כדי להכריז על פשיטת רגל ולהתחיל בהליך חדלות הפירעון.

מהו הליך זה והאם כל אחד זכאי להזדמנות שנייה?

הליך חדלות פירעון הוא הליך התקף לפי החוק החדש המעודד אנשים שנועדו בתמימות לפשיטת רגל וחובות רבים מכפי שיוכלו לעמוד בהם, לקבל הזדמנות שנייה, לשמור על כבודם בזמן שמשלמים את החובות לנושים בהתאם לחלוקה שקבע בית המשפט (או האחראי לעניין הזה) ובכך יוכלו לחזור בהדרגה לתרום למרקם הכלכלי החברתי ולא להוות עליו עול. האם כל אחד זוכה להפטר? התשובה היא לא. האם ההפטר הוא על כל החובות או חלק מהם? התשובה תלויה במקרה הספציפי אולם לרוב יהיה מדובר בהפטר חלקי בלבד. 

במהלך הליך פשיטת הרגל לא יוכל בעל העסק לטוס לחו"ל אלא באישור בית המשפט, לא יהיה לו כרטיסי אשראי או מסגרת אשראי בחשבון הבנק, הוא לא יוכל להשתמש בשיקים ואפילו לא יוכל להשתמש כבעלים או שוצף בחברה או ארגון כלשהו. לא מדובר בהליך נעים במיוחד אך לפחות בסופו יוכל פושט הרגל להרוויח את חייו בחזרה.

 

אולי יעניין אותך גם!