גדי לוינסקי

גדי לוינסקי

כלכלן ורואה חשבון בעל ניסיון של שנים, נותן מן הידע שלו בשביל שאתם תוכלו לדעת איך לפעול נכון וכיצד להשקיע את הכסף שלכם נכון

איך מבקשים משכנתא בקיבוצים

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

בעקבות העלייה במחירי הדיור והשינויים באורח החיים הקיבוצים רבים מבקשים לחצור הביתה, אל המקורות, ולבנות בית משלהם בקיבוץ. אלפי אנשים צפויים להיקלט בקיבוצים ברחבי הארץ בשנה הקרובה ומרבית האנשים המחפשים להגיע ולהשתקע בקיבוץ הינם בנים חוזרים שניסו את דרכם בחוץ ומבקשים כעת לחזור ולהיקלט מחדש בקיבוץ.

הבעיה במשכנתא בקיבוץ

בתחילה עבדו הקיבוצים כיחידה כלכלית משותפת ולכן זה הקשה את הנושא של מתן משכנתא בקיבוצים או הלוואה לדיור לאדם או משפחה. לאורך השנים החל תהליך ההפרטה ואנשים לא קיבלו דירות חדשות מהקיבוץ אלא נאלצו לרכוש אותן מהקיבוץ. מכיוון שהבתים נבנו על קרקעות של מנהל מקרקעי ישראל, הניתנים לקיבוצים בהסכם חכירה, הבעלות על הקרקע לא הייתה שייכת למעשה לבעלי הדירות בקיבוץ. מפה לשם הנתונים האלה הובילו למצב שבו אנשים לא יכלו לקבל משכנתא בכדי לרכוש דירה ו/או את הקרקע בה הם מתגוררים וזה הקשה על בני הקיבוץ לרכוש דירה משלהם. הדרך היחידה לעשות זאת הייתה באמצעות הון אישי ו/או הלוואות לא אטרקטיביות מבחינת תנאים.

אז האם ניתן לבקש משכנתא בקיבוצים?

בהחלט כן אך ההליך הוא מעט יותר מורכב ממשכנתא רגילה. המשכנתא תהיה עבור בנייה עצמית בדרך כלל ולא לדירה להשקעה/להשכרה ולעתים רבות יהיה צורך בהתנהלות מול מנהל מקרקעי ישראל וועדות התכנון והבנייה של הקיבוץ. ברוב המקרים תצטרכו לרכוש את הקרקע ולשלם עליה דמי היוון למנהל מקרקעי ישראל, לעבור את הליכי האישור של הבנייה ועוד. לבסוף תוכלו לבנות את הבית עצמו עם המשכנתא שקיבלתם.

מומלץ להיוועץ עם תשואות התאחדות יועצי משכנתא מומחי משכנתא שילוו אתכם בכל ההליך, יעזרו לכם לחשב כל את העלויות הנדרשות לכם בהליך, אילו אישורים תצטרכו לקבל וממי וכמובן ילוו אתכם גם בהליך המשכנתא מול הבנק.

 

> אנשים התעניינו גם במידע על משכנתא לתושבי חוץ

אולי יעניין אותך גם!