גדי לוינסקי

גדי לוינסקי

כלכלן ורואה חשבון בעל ניסיון של שנים, נותן מן הידע שלו בשביל שאתם תוכלו לדעת איך לפעול נכון וכיצד להשקיע את הכסף שלכם נכון

מה זה אקזיט ואיך מגיעים אליו?

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

כאשר מדברים על יזמות, על סטארט אפ ועל רעיונות מוצלחים – אי אפשר שלא לדבר על אקזיט. כל יזם שהנושא של רעיונות ומחשבות זורם בעורקיו לא יכול שלא לדמיין או אפילו לפנטז את האקזיט של הרעיון שלו, כלומר של המכירה הסופית של הרעיון לחברת ענק שתקנה אותו תמורת סכום עצום של כסף. אין ספק שכתבות או כותרות בפורטלי הכלכלה אודות מכירה של חברות שהתחילו קטנות אך הביאו בשורה אמיתית הן כותרות מסקרנות שגורמות לכל אחד שלחשוב שאולי הוא עצמו יהיה זה שיקום עם הרעיון הטוב ביותר הבא, שהוא יהיה זה שימציא את ההמצאה המושלמת שהאנושות שצריכה. לשם כך חשוב לדעת שהדרך לאקזיט (אם בכלל זה קורה) רצופה בתהליכים לא פשוטים, כיום הרבה יותר קשה למכור רעיונות וכמובן שיש את שלב ההיתכנות וגיוס הכספים שאינו נחשב לקל ופשוט בכלל.

הדרך אל האקזיט

אנשים שמכירים היטב מבפנים את עולם הסטארטאפ, יכולים לספר בחיוך שכיום האקזיט הרבה יותר קשה להשגה. הבעיה האמיתית היא, לדבריהם, שהאקזיט הפך למטרה בפני עצמה ולעיתים קרובות חברת סטארט אפ יכולה להיות עם רעיון מצליח, נכון לזמנו ופורץ דרך ולהצליח בכל מישור, אך המייסדים שלה והוגי הרעיונות המוצלחים ירגישו כישלון אמיתי בגלל העובדה שלא הגיעו לכותרות הראשיות או לא הונפקו בבורסה בקול תרועה רמה. בדיוק לשם כך צריך להבין שלסטארט אפ יש מטרה של שיפור ושינוי אמיתי בחיי היומיום של אוכלוסייה רחבה ככל האפשר ולעיתים קרובות תחושת השליחות היא זו שמנהלת את המיזם, את החברה ואת ההתנהלות היומיומית. בדיוק מסיבה זו השינוי ומתן המענה לצורך הם אלה שצריכים לעמוד לנגד עיניהם של העובדים, היזמים ומפתחי הרעיונות ובמקרה שהאקזיט אכן יגיע – יהיה מגיע להם לשמוח בחלקם.

המשמעות של אקזיט

המהות של האקזיט, כמו גם המשמעות שלו הוא מכירה של חברת ההזנק והרעיון שלה, כולל הקניין הרוחני וכל פעולה עתידית שקשורה בה על ידי תאגיד ענק שזיהה פוטנציאל ורוצה לקחת חסות על כל התהליך מן ההתחלה. הסיבה לסכומי התשלום הגבוהים נעוצה הן ברעיון פורץ הדרך שכנראה מביא איתו בשורה של ממש, כמו גם עצם הפיצוי לחברה עבור תהליכי החשיבה וזכויות היוצרים על פיתוח הפטנט. חשוב להבין שיש לא מעט חברות שלא מעוניינות לוותר על הקניין הרוחני או הפטנט בשל סיבות רגשיות או ערכיות ולכן על חברות אלה לא קוראים בעמודי חדשות הכלכלה. בעת האקזיט ייוותרו העובדים והמפתחים על כל התעסוקה שקשורה בפטנט שלהם ולא תמיד יוכלו להמשיך ולהיות מועסקים על ידי החברה שקנתה את הרעיון והמיזם. כל אלה נקודות למחשבה שצריך וכדאי לקחת בחשבון כבר בשלבי ההתחלה.

אולי יעניין אותך גם!