איזו מדינה זכתה הכי הרבה פעמים בפרס הסרט הזר בטקס האוסקר?
טקסי האוסקר נחשבים לאירוע השנתי החשוב ביותר בעולם הקולנוע, ומדי שנה כוללים את ביצועי הקולנוע הטובים והחדשניים ביותר מהעשור האחרון. בין הקטגוריות השונות, אחת מהן בולטת במיוחד – פרס הסרט הזר. הפרס הזה מוענק לסרטים שאינם בשפה האנגלית, ומייצג את המיטב של הקולנוע הבינלאומי. אך איזה מדינה הצליחה לזכות בפרס המיוחל הזה הכי הרבה פעמים?
המנצחת הגדולה: איטליה
כאשר עוסקים בשאלה זו, התשובה היא ברורה: איטליה. מדינה זו זכתה בפרס הסרט הזר 14 פעמים, מה שהופך אותה למובילה בסקטור זה. הסרט הראשון שהביא לאיטליה את הפרס היה "משפחת מאנפרדי" בשנת 1956. מאז ועד היום, האיטלקים הצליחו לספק עולם שלם של סרטים מרתקים ומרגשים שמזעזעים את התודעה.
מה הסוד של הקולנוע האיטלקי?
איטליה ידועה בשל הכשרון המיוחד שלה במספר תחומים קולנועיים:
- נרטיבים עוצמתיים ומרגשים
- בימוי שמבוסס על תחושות אמיתיות
- אסתטיקה משובחת ומשמעותית
כל אלו ועוד מציבים את הקולנוע האיטלקי בספוטלייט הבינלאומי.
המאבק על המקום השני
אבל איטליה לא לבד. מדינות נוספות, כמו ספרד וצרפת, רדפו אחר המקום הראשון עם 4 זכיות כל אחת. כמו כן, הגרמניה, שווייץ וישראל זכו מספר פעמים שגם הוא לא מהווה תחרות רצינית.
איך מתבצע תהליך הבחירה?
אז כיצד בוחר ה"אקדמיה האמריקאית לאומניות ולמדעי הקולנוע" את הסרטים המועמדים? הבחירה מתבצעת על ידי הצבעה של חברי האקדמיה, אך לא כל הסרטים הגרושים מתמודדים. ישנם מספר כללים עבור סרטים זרים שכוללים:
- הסרט חייב להיות מופק במדינה המייצגת אותו
- הסרט חייב להיות בשפה הלאומית של המדינה
- הסרט לא יכול להיות קודם מעובד לסרט אחר בשפה האנגלית
מההיסטוריה לקולנוע הנוכחי
בעשורים האחרונים, הקולנוע האיטלקי עבר שינוי משמעותי. המהפכה הדיגיטלית והשפעת התרבות הפופולרית זיקקו את הדורות החדשים של הבמאים. מסרטים כמו "סירות הסליחה" של פדריקו פליני ועד ליצירות המדוברות של פולו סורנטינו, האיטלקים מציגים את פרטיותם הכלכלית והחברתית בצורה ייחודית.
מה הסרטים שזכו בפרס?
כדי לקבל את התמונה המלאה, יש להכיר כמה מהסרטים האיטלקיים המפורסמים שזכו בפרס:
- דו קרב (1961)
- הציד (1970)
- אותו הרגע (1999)
- הויתור האחרון (2013)
מה קורה בעתיד?
חשוב לזכור שהקולנוע אינו סטטי. עם התפתחות הפלטפורמות הדיגיטליות, ובעיקר בתקופת הקורונה, רבים פנו לקולנוע החקלאי ולסרטים בלתי רגילים. איטליה, כמו מדינות אחרות, בהחלט מצפה לראות את הסרטים החדשים מתמודדים על הפרס, אך האם תוכל לשמור על מעמדה כראשונה?
מה עשוי לשנות את המשחק?
בעולם המתפתח במהירות, מדינות פחות מוכרות בשוק הקולנוע כמו דרום קוריאה החלו להשתלט על במאי הקולנוע, והסרטים הזר לא רק מתמודדים, אלא גם מצליחים בכל התחומים. האם יתכן שהמיקום של איטליה נמצא בסכנה?
סיכום
לסיכום, איטליה נותרה המובילה הבלתי מעורערת בפרס הסרט הזר בטקס האוסקר עם 14 זכיות. די ברור שהסוד טמון באיכות התכנים ובבימוי המעולה שמציגים האיטלקים. בשעה שדורות חדשים מגיעים לקולנוע, המאבק על המקום הראשון לא יירגע. אך עד שהסרטים האיטלקיים יעשו לעצמם שם חדש בבמה, נמשיך לעקוב אחרי ההצלחה האמריקאית למול התרבות הקולנועית העולמית.