גדי לוינסקי

גדי לוינסקי

כלכלן ורואה חשבון בעל ניסיון של שנים, נותן מן הידע שלו בשביל שאתם תוכלו לדעת איך לפעול נכון וכיצד להשקיע את הכסף שלכם נכון

תביעה ייצוגית נגד המדינה

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

התנהלות לקויה של רשויות המדינה בישראל היא דבר שכיח למדי, שבוודאי מוכר לרבים מאיתנו. מי מאיתנו לא שמע על מקרה שבו הרשות המקומית (העירייה) גובה מתושביה את מס הארנונה בשווי שעולה על המותר בחוק? מי מאיתנו לא נתקל במבנים ציבוריים שאינם מונגשים לבעלי מוגבלויות? אם אי פעם מצאת את עצמך או את מי מחבריך נפגעים מפעולותיה של רשות מדינתית, ייתכן שהכלי המשפטי הנכון עבורכם הוא התביעה הייצוגית. 

מהי תביעה ייצוגית?

תביעה ייצוגית היא סוג של תביעה בתחום המשפט האזרחי, אשר מאפשרת לאדם יחיד להגיש תביעה בשם קבוצה של אנשים כמוהו, כנגד גורם מסוים. כך, למשל, במצב שבו רשות מקומית פוגעת בתושבים רבים מתושבי העיר, כאשר לכל תושב נגרם נזק קטן בלבד (שלא מצדיק הגשת תביעת עצמאית), אחד מהנפגעים רשאי להגיש תביעה בשם הקבוצה כולה, ולזכות בפיצוי גדול במיוחד בעבור טרחתו. 

לעומת כל תביעה רגילה, התביעה הייצוגית טעונה אישור של בית המשפט. לשם כך יש להגיש לבית המשפט בקשה ייעודית לאישור התביעה הייצוגית. נציין שכאשר מדובר בתביעה ייצוגית כנגד רשות מדינה, בית המשפט הרלוונטי הוא בית המשפט לעניינים מנהליים.

קראו עוד באתר: https://todojustice.co.il/

מה מיוחד בתביעה ייצוגית נגד המדינה?

  • עילות תביעה מצומצמות: חוק תובענות ייצוגיות, תשס"ו-2006, אינו מאפשר להגיש תביעה ייצוגית כנגד רשות מדינתית בכל מצב. כך, לדוגמא, החוק מאפשר להגיש תביעה ייצוגית כנגד רשות על מנת שזו תשיב סכומים שונים שגבתה מהאזרח שלא כדין (כגון מיסים או אגרות). בעבר התקבלה אף תביעה ייצוגית בשם בעלי מוגבלויות כנגד הרשות, מפני שמבנה ציבורי לא היה מונגש בצורה הולמת עבור בעלי המוגבלויות.

לעומת זאת, אם אחת מהרשויות ביצעה "עוולה" חוקתית, כלומר פגעה באחת מהזכויות החוקתיות של האזרחים (כמו הזכות לכבוד או הזכות לפרטיות), אין אפשרות לנקוט בדרך של תביעה ייצוגית, ויש לפנות לאפיקים אחרים, כדוגמת עתירה לבג"ץ. 

  • הזכות לחדול מהגבייה האסורה: חוק תובענות ייצוגיות מקנה לרשות המדינתית הפוגעת יחס ייחודי, שעשוי להיטיב עמה בשורה ארוכה של מקרים. כך, למשל, כאשר מדובר במצב שבו הרשות גובה מיסים שלא על פי הדין, יש לה זכות לחדול מהגבייה האסורה תוך 90 ימים, ואז הבקשה לתביעה ייצוגית לא תתקבל על ידי בית המשפט. אמנם, עדיין עשוי התובע הייצוגי לזכות בגמול מסוים עבור טרחתו.

כל בר דעת יבין כי תחום התביעות הייצוגיות כנגד המדינה הוא מורכב למדי, ודורש מומחיות ייחודית. תביעה ייצוגית כנגד המדינה אינה ככל תביעה רגילה, ועל כן ייעוץ משפטי מקצועי הוא הכרחי. 

צרו קשר עם עורך דין מנהלי>>>

אולי יעניין אותך גם!

בחינת ההטבות של מזגני Multi Inverter ו-VRF

בתחום בקרת האקלים המודרנית, האבולוציה של טכנולוגיית מיזוג האוויר הייתה לא פחות ממדהימה. בין החידושים הבולטים ניתן למנות את מערכות ה-Multi Inverter

תובנות מומחים: יסודות ניקוי ספות

ניקוי ספות הוא היבט שלעתים קרובות מזלזלים בו בתחזוקה ביתית שיכול להשפיע באופן משמעותי על הניקיון והנוחות הכללית של חלל המגורים שלך.